کشور امروز خسران فقدان مرحوم هاشمی را بهتر درک می‌کند

اخبار تخصصی سئو را در این مرجع بخوانید.

کشور امروز خسران فقدان مرحوم هاشمی را بهتر درک می‌کند https://livemag.ir/2021/01/کشور-امروز-خسران-فقدان-مرحوم-هاشمی-را-ب/ https://livemag.ir/2021/01/کشور-امروز-خسران-فقدان-مرحوم-هاشمی-را-ب/#respond مجله زنده خبری Sat, 09 Jan 2021 00:56:11 0000 عمومی https://livemag.ir/2021/01/کشور-امروز-خسران-فقدان-مرحوم-هاشمی-را-ب/ س: در چه شرایطی دولت ساختمان به قدرت رسید و نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟ مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از دو واقعه مهم در سال 1989 رئیس جمهور ایران شد. یکی درگذشت امام خمینی (ره) و دیگری پایان جنگ تحمیلی. پایان جنگ بازسازی ویرانه ها و حرکت کشور …

س: در چه شرایطی دولت ساختمان به قدرت رسید و نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از دو واقعه مهم در سال 1989 رئیس جمهور ایران شد. یکی درگذشت امام خمینی (ره) و دیگری پایان جنگ تحمیلی. پایان جنگ بازسازی ویرانه ها و حرکت کشور به جلو را امکان پذیر کرد.

اگرچه در دفاع مقدس ، مردم و مقامات کشور موفق شدند با تقدیم صدها هزار شهید ، جانباز و اسیر ، از پیروزی صدام جلوگیری کرده و تمامیت ارضی ایران را حفظ کنند ، اما جنگ حدود یک تریلیون دلار به کشور آسیب رساند و مانع توسعه و پیشرفت شد. اقتصاد را گرفت. آقای هاشمی رفسنجانی با برقراری آتش بس در صدد جبران خسارات بزرگ جنگ ، فعال سازی و رونق اقتصاد کشور و شادی کشور برای افزایش رفاه مردم بود.

* تفکر سازنده چگونه از نگاه مرحوم هاشمی شکل گرفت؟

در حقیقت ، مرحوم هاشمی به این نتیجه رسید که باید در اداره کشور اولویت خود را به ساخت و تکمیل زیرساخت ها و توسعه کلی اقتصادی بدهد. زیرا در طول جنگ ، اقتصاد ایران آنقدر قوی نبود که بتواند هزینه های دفاعی کشور را پوشش دهد و زندگی مردم را در سطح بالایی اداره کند و برای آنها رفاه پایدار ایجاد کند. وی بر این باور بود که تا زمانی که اقتصاد کشور رشد و تنظیم نشود ، حتی توسعه پایدار فرهنگی و سیاسی نیز اتفاق نمی افتد.

وی در توسعه اقتصادی اولویت خود را برای بازسازی زیرساخت های کشور قائل شد و تلاش کرد تا با کمک مردم مشکلات برق ، آب ، حمل و نقل ، کشاورزی و تولید را برطرف کرده و ظرفیت کشور را در همه این مناطق افزایش دهد. .

هاشمی رفسنجانی معتقد بود که وی “دولت کارگری” تشکیل داده است و سعی دارد وزرا را فقط به دنبال کار و تلاش و افزایش تولید و فعال سازی کارخانه ها و توجه خود را به “پیشرفت اقتصادی” جلب کند. به ترتیب ، به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات کشور کمبود منابع آب از یک سو و تخریب سیل در روزهای خاصی از سال است. وی ساخت 100 سد در مناطق مختلف کشور و همچنین یک سفره آب زیرزمینی و آبیاری تحت فشار را در دستور کار دولت قرار داد و دولت خود را “دولت سازندگی” خواند. او می خواست کل ایران به کارگاهی بزرگ برای ساخت و ساز ، تولید و فعالیت تبدیل شود.

خوشبختانه تفکر سازنده در دوره اصلاحات دنبال شد و رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری خاتمی خاطرات خوشی را در ذهن بیشتر ایرانیان و سرمایه گذاران ملی به جا گذاشت.

* تفکر سازنده تا چه اندازه در کشور ما ادامه و گسترش یافته است؟ با توجه به اینکه برخی معتقدند در نتیجه تضعیف تدریجی تفکر سازنده ، ما نتوانسته ایم از ظرفیت داخلی خود به خوبی در همه زمینه ها استفاده کنیم؟

با توجه به ساختار اقتصادی ایران ، که متأسفانه بخشهای خصوصی و غیردولتی نقشی برجسته در توسعه اقتصادی کشور ندارند ، آقای هاشمی رفسنجانی سعی کرد فضای بیشتری را به بخش خصوصی اختصاص دهد و موانع تجارت را برای مردم و اقتصاد کاهش دهد. فاعل، موضوع. لازم به ذکر است که تاکنون به دلایل مختلف کشور نتوانسته است به سمت بازار و اقتصاد آزاد حرکت کند و دست مردم را برای فعالیتهای گسترده تولیدی ، صنعتی و تجاری باز کند. به همین دلیل اندازه اقتصاد ایران متناسب با اندازه و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران نیست. در هر صورت باید تدابیری اندیشیده شود تا ظرفیت کامل ایران در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه صنایع مدرن فناوری فعال شود تا این کشور بتواند به اهداف سند چشم انداز دست یابد. تفکر سازنده و حرکت به جلو باید در دستور کار مردم ایران قرار گیرد و دولت باید تلاش کند تا فضای مناسب تجاری را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند تا ایران بتواند حداقل یک درصد از محصولات جهان را که در آن یک مزیت است تولید کند. این مربوط به مال خود است و نه تنها کالاهای ایرانی روی میز مردم است ، بلکه محصولات ایرانی را می توان در بازارهای اقصی نقاط جهان مشاهده کرد.

* نظر شخصی شما در مورد مرحوم هاشمی چیست؟ با توجه به تخریب هایی که همیشه عده ای علیه او انجام داده اند ، اما هنوز هم بسیاری از آنها به مرحوم هاشمی احترام می گذارند

آقای هاشمی رفسنجانی می خواست که ایران به الگویی موفق برای کشورهای منطقه و دولت های همسایه تبدیل شود. وی داشتن اقتصادی پویا و قدرتمند را الگویی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و معتقد بود که اگر فقر در ایران با توانمندسازی مردم و بدون وابستگی به دولت ریشه کن شود ، می توانیم برای پیشبرد برنامه ریزی کنیم. سابق. هاشمی می خواست دولت به درآمد و شغل مردم وابسته باشد ، نه اینکه منتظر یارانه و کمک دولت بماند و منتظر صرف درآمد نفتی باشد. وی توانمندی اقتصادی را اساس عزت و استقلال کشور می داند و برای توسعه متوازن تلاش می کند و معتقد است که افزایش تولید ثروت و توسعه اقتصادی در قلب توسعه سیاسی و بلوغ فرهنگی است. هاشمی به این آیه از قرآن معتقد است كه می فرماید: “و او مرا در وسط جعل كرد” و او سیاست اعتدال و اعتدال را در سیاست در پیش گرفت. او می خواست همه جریان های سیاسی در ساخت و ساز و افتخار کشور نقش داشته باشند. بر این اساس ، این کشور در تلاش است تا تنش های خارجی و درگیری های داخلی را کاهش دهد تا کشور را قادر به حرکت به جلو کند. با این قهرمان بود که هاشمی به پناهگاه و سنگ صبوری برای افراد و گروههایی با دیدگاههای مختلف در اوضاع آشفته سیاسی کشور تبدیل شد و دچار تخریب و ناسازگاری شد. اکنون ، چهار سال پس از مرگ این مرد بزرگ ، مکان وی برای افزایش سرمایه اجتماعی بیشتر احساس می شود و کشور بازنده عدم حضور او را بهتر درک می کند.

* یکی از مهمترین ویژگیهای مرحوم هاشمی روابط خارجی وی خصوصاً تعامل با کشورهای همسایه خصوصاً منطقه خلیج فارس است. ارزیابی شما از رفتار و عملکرد او چیست؟ آیا بعداً از این تجربیات استفاده شد؟

آقای هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی به دنبال کاهش خصومت کشورهای مختلف با جمهوری اسلامی ایران است. وی خواهان کاهش اقدامات نظامی در روابط برخی کشورها با ایران و تبدیل آن به یک مناقشه سیاسی بود تا بتواند بر آن اداره شود. وی معتقد است كه اسرائیل به دنبال افزایش خصومت از كشورهایی مانند آمریكا و عربستان سعودی با ایران است تا فشار زیادی بر ایران وارد كند. وی تلاش کرد روابط خارجی ایران را با همه کشورها ، به ویژه همسایگان تحسین کند. وی معتقد است كه راه توسعه اقتصادی و تولید ثروت در كشور برای برقراری روابط عادی با كشورهای تأثیرگذار در جهان و حل مشكلات با كشورهای مختلف به ویژه كشورهای عربی به عنوان یك ضرورت برای صلح در منطقه است.

به نظر می رسد مرحوم هاشمی رفسنجانی از نظریه “وابستگی متقابل” در روابط خارجی استقبال می کند و از هر اقدامی برای افزایش روابط نزدیک با کشورهای مسلمان استقبال می کند. وی در حل مشکلات با عربستان بسیار متواضع بود و می دانست که کاهش اختلافات بین عربستان و ایران در گسترش فضای همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه بسیار مثر است.

اگرچه عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن بن سلمان سعی کرده است تمام زمینه های روابط با ایران را پوشش دهد ، اما پادشاهی عربستان همچنین باید درک کند که تنها راه حل امنیتی در خلیج فارس و دریای سرخ همکاری بین کشورهای منطقه است. هاشمی همیشه در تلاش برای غلبه بر بحران ها و یافتن فرصت هایی بوده است تا بهانه مداخلات خارجی ، به ویژه از ایالات متحده در خاورمیانه را از بین ببرد. مطالعه سیاست خارجی ایران در مقاطع مختلف تجربه ارزشمندی را برای دولت فراهم می کند تا از گرفتار شدن در دام برنامه های اسرائیل برای افزایش خصومت کشورهای قدرتمند با ایران جلوگیری کند.

https://livemag.ir/2021/01/کشور-امروز-خسران-فقدان-مرحوم-هاشمی-را-ب/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.